Záměna písmen b, p, d

Záměna tvarově podobných písmen je jedním ze znaků dyslexie. Často tomu tak bývá u písmen b, p, d, protože se vlastně jedná o jeden tvar, který je jen různě otočený. Jedná se o tzv. statickou inverzi a výzkumy ukázaly, že se tento problém netýká pouze zraku, ale také hmatu. Písmena lze využít i pro nácvik fonematického uvědomění, které bývá u dětí se specifickými poruchami učení problematické.

Pro nápravu tedy platí, jako u všeho, zapojit co nejvíce smyslů a manipulaci. Přinášíme proto novou pomůcku – písmena b, p, d z topolové překližky s neklouzavou filcovou podložkou. Písmena jsou v různých velikostech, takže je lze používat i pro více dětí nebo je lze ukazovat z různé vzdálenosti.

Zde je několik tipů, jak s písmeny pracovat. Pomůcku můžete zakoupit v našem e-shopu..

Pro některé aktivity je vhodné využít 2 sady.

Před aktivitami je vhodné provést zácvik a zopakovat tvary písmen.

Zrakové rozlišování – jedno písmeno:

  1. sedíme vedle dítěte, každý má k dispozici jedno písmeno;
  2. písmeno položíme na stůl, aby vypadalo jako jedno z písmen b, p, d;
  3. dítě otočí písmeno tak, aby bylo stejně;
  4. zeptáme se nebo si řekneme, které písmeno to je .

Zrakové rozlišování – řada písmen:

  1. seřadíme několik písmen za sebou;
  2. dítě rovná, kopíruje stejnou řadu;
  3. děti, které čtou, písmena přečtou.

blank

Zrakové rozlišování – b x d:

  1. na podložku náhodně rozložíme písmena;
  2. dítě má za úkol rozdělit písmena na dvě skupiny b a d;
  3. pro kontrolu si písmena vyrovnává do dvou řad, aniž by písmeno překlápělo (lze ho jen otáčet ve směru nebo proti směru hodinových ručiček).

blank

Hmatové rozlišování – jedno písmeno:

  1. dítě má zavázané nebo zavřené oči;
  2. na filcovou podložku položíme jedno písmeno (pro začátek velké, později střední a malé);
  3. dítě pomocí hmatu určí, kam směřuje „bříško“ a „nožička“ nebo může stejně otočit „své“ písmeno;
  4. děti, které umí číst, mohou písmeno jen pojmenovat.

Hmatové rozlišování – nácvik b, p, d

  1. dítě si ohmatá a prohlédne střední velikost písmen b, p, d;
  2. narovnáme vedle sebe v různém pořadí;
  3. dítě „čte“ a porovnává písmena pomocí hmatu;
  4. následně provedeme kontrolu zrakem.

blank

Čtení hmatem:

  1. na podložku narovnáme řadu malých psímen;
  2. dítě „čte“ písmena pouze pomocí hmatu;
  3. následně zrakem zkontrolujeme a přečteme.

Sluchové rozlišování hlásek:

  1. říkáme dítěti jednotlivé hlásky b, p, d nebo slova, která tyto hlásky obsahují;
  2. dítě otáčí dřevěné písmeno podle toho, kterou hlásku slyší.

Sluchový diktát hlásek:

  1. postupně diktujeme dítěti jednotlivé hlásky b, p, d;
  2. dítě postupně řadí malá dřevěná písmena na filcovou podložku;
  3. diktát zopakujeme a kontrolujeme.

Sluchový diktát slov:

  1. postupně diktujeme dítěti slova, která obsahují hlásky b, p, d;
  2. dítě rovná malá dřevěná písmena do řady na filcovou podložku;
  3. diktát opakujme a provedeme kontrolu.

Různé obměny a kombinace jsou možné, do aktivit lze zapojit i pohyb nebo spolupráci s dalšími dětmi, přidat obrázky atd.

U všech aktivit je vhodné přizpůsobit obtížnost a délku cvičení individuálním možnostem dítěte.

Pomůcku můžete zakoupit zde.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pokračováním v používání tohoto webu souhlasíte s používáním souborů cookie. Více informací

Ucselehce.cz se vám snažíme přizpůsobit na míru. Na základě vašeho chování na webu personalizujeme jeho obsah. Kliknutím na tlačítko "Přijímám" souhlasíte s využíváním cookies. V opačném případě můžete tyto webové stránky opustit.

Zavřít