Montessori pracovny jsou určeny pro rodiče s dětmi od cca 1,5 let. Děti během lekce pracují s vhodnými pomůckami a materiály podle svého výběru a svým tempem. Respektují se tak individuální potřeby jednotlivých dětí vzhledem k jejich věku, zájmu, tempu a aktuálního naladění. Mají tak připravený prostor pro volné zkoumání, rozvoj hrubé i jemné motoriky, rozvoj smyslů a činnosti z oblasti praktického života.
Cvičení praktického života je velmi důležitý základ pro další rozvoj dítěte. Pomáhá mu vytvářet řád a pořádek. Praktické činnosti a práce se smyslovým materiálem připravují děti na další učení a trénink početních a jazykových dovedností a objevování zákonitostí a informací o světě, ve kterém žijí. Při této práci poznávají materiály, nástroje, nářadí, věci a činnosti každodenního života, které nejsou „jenom hra na něco“, ale jsou přirozené a napomáhají osvojit si dovednosti a schopnosti orientace v okolnostech skutečného života.
Specifické pomůcky pomáhají dětem rozvíjet a prohlubovat smyslové vnímání – zrak, sluch, hmat, čich a chuť. Procvičování a zdokonalování smyslů vede k prohlubování smyslového vnímání a vytváří pevné základy pro intelektuální růst.
Rodiče mají možnost získat informace o vývojových potřebách dětí a o principech Montessori pedagogiky a o tom, jak rozvíjet a přistupovat k dítěti i doma.